Geplaatst op

Wat helpt om thuis de rust te bewaren?

Herkaderen

Heb jij dat weleens dat je iets verwacht en dat dat compleet anders uitpakt? Dit kan voor vervelende situaties zorgen.  Vooral als je als werkende moeder na een drukke dag thuis komt en toe bent aan een momentje rust. Dan kan het zijn dat je hierdoor jezelf niet meer in de hand hebt en niet reageert zoals je graag had willen reageren. Wat dan kan helpen om de rust te bewaren is herkaderen! 

Stressvolle situatie

Laatst kwam ik thuis en vroeg ik mijn man waar zijn de kids? Nou die zitten lekker in bad samen. Vanaf boven klonk er een boel lawaai dus ik ga boven toch even kijken. Overal water en zeep, vooral NIET in bad.

Nu kun je op een heleboel manieren reageren op deze situatie. Zo had ik kunnen zeggen:” Hou eens op jullie, jullie maken er ook altijd een puinhoop van” of “Wisten jullie wel dat een Nederlander 1.m mln liter water verbruikt per jaar. Zitten jullie daar onder of boven?” of “Jongens hop uit bad eten!” of ” Wat een puinhoop, nou mama ruimt het wel weer op”

Bij alle van bovenstaande reakties zou er waarschijnlijk niet een hele liefdevolle reaktie terug gekomen zijn en ze zouden zeker niet geholpen hebben met opruimen. Gevolg, ik sta, waarschijnlijk lichtelijk geïrriteerd, de boel op te ruimen en de kids druipen mopperend af.

Nu heb ik leren herkaderen. En natuurlijk lukt dat niet altijd maar nu lukte het wel.

Herkaderen

Herkaderen?  Wat is dat nu weer zie ik je denken?

All meaning is context dependent

Albert Korzybski 1933

 

Niets in deze wereld heeft betekenis van zichzelf. Het krijgt betekenis toegewezen van degene die het waarneemt. Wanneer je de context van een ervaring verandert, verandert ook de betekenis van de ervaring.

Herkaderen is denken in termen van kansen en mogelijkheden in plaats van problemen. Het is een manier van denken waarbij je kijkt naar de werkelijkheid zoals die is, en wat je daar mee zou kunnen. Herkaderen is het veranderen van de context of de betekenis van een situatie waardoor de gebeurtenis of uitspraak in een ander kader komt te staan en er een andere betekenis wordt gevormd.

Je kunt de context of de betekenis herkaderen. Bij de context blijft het gedrag hetzelfde maar verandert de omgeving. Bij een betekenis herkadering verandert de betekenis van het gedrag.

Het geeft je een nieuwe en andere kijk op een gebeurtenis en daardoor verandert ook de stemming en dat kan leiden tot ander gedrag.

Context herkadering

Bij een context herkadering veranderen we niets aan de inhoud, maar wordt de context gewijzigd. Contextwijzigingen kunnen bestaan uit het veranderen van bijvoorbeeld:

  • Tijd (verleden of toekomst)
  • Plaats/ruimte
  • Omstandigheden

Wanneer het woordje “te”, zoals te veel, te weinig enz. genoemd wordt, dan is een context herkadering van toepassing. Zo’n uitspraak van mensen is in feite een generalisatie (ik ben veel te afwachtend). Als antwoord zoek je dan naar een context waar afwachtend juist positief is. Vergelijkbare woorden als “te” zijn: erg, veel, vaak, enorm (het zijn aanduidingen van hoeveelheid).

Een kind dat te veel energie heeft kan in de klas de les verstoren. Verander je de context/ omgeving dat is die energie op het voetbalveld erg welkom.

Als het buiten regent kun je daarbij denken he bha nu wordt ik helemaal nat maar je kind denkt waarschijnlijk jippie het regent nu kunnen we lekken in de plassen spelen

Als je kind heel goed zijn eigen grenzen kan aangeven, weet wat het wil en daar heel duidelijk in is kan dat voor jou als ouder erg lastig zijn. Als hij straks 16 is ben je maar al te blij dat hij zijn eigen koers vaart en niet meeloopt met de rest.

Betekenis herkadering

Bij een betekenis herkadering geven we een andere betekenis aan dezelfde inhoud in dezelfde context. Het woordje “dus” geeft aan welke betekenis we aan een ervaring geven. Vergelijkbare woordjes zijn “en daarom”, “want”, “omdat” en “dat betekent” enz.

  • Voorbeeld: Je kind zegt: “Ik heb een onvoldoende, dus ik kan het niet”
  • Herkaderingszin: Jij zegt: “voor mij betekent het dat je het nog niet helemaal beheerst en nu zie je waar je nog aan mag werken”.

Omdenken

Berthold Gunster is de grondlegger van het immens populaire ‘Omdenken’. En heeft onder andere het boek ‘Lastige kinderen heb jij even geluk’ geschreven. Dit boek geeft je een totaal andere, zeer verhelderende kijk op opvoeden.

Berthold giet hiermee het herkaderen in een heel eenvoudig simpel stappenplan. Wil je omdenken, stel jezelf dan de volgende vier vragen. Neem de vragen stap voor stap in onderstaande volgorde door. Heb je bij vraag twee al het antwoord, dan hoef je niet meer verder te gaan.

1 Wat is het probleem?

2 Is het een probleem?

3 Ben ik het probleem?

4 Zou het probleem de bedoeling kunnen zijn?

Bij stap vier ga je omdenken! Je hoeft niet alles om te denken, maar als je er met bovenstaande drie stappen niet uitkomt, kun je ermee aan de slag. Maak van het probleem een feit en kijk naar wat je kunt doen om daar je voordeel uit te halen.

Zou het niet fijn zijn als iets niet lekker loopt, je je ergens aan irriteert of een probleem hebt je dit kan herkaderen?

Bedenk eens hoeveel mogelijkheden om te reageren je tot je beschikking hebt als je hiermee aan de slag gaat. Hoeveel keuzes je dan tot je beschikking hebt?

Tip: Berthold heeft een supergaaf spel gemaakt voor kinderen : Omdenken. Hiermee leren je kids deze vaardigheid op een speelse manier al heel vroeg aan. Dit is al een paar jaar een van de favoriete spellen bij ons thuis. Succes verzekert!

Wil je samen aan de slag om met een positieve mind-set op te voeden dan is het VIP coachingstraject RELAXmam wellicht iets voor jou. Kijk dan vooral even op mijn website >>>